Menu
Nieuws

De wervende kracht van relatiegeschenken

Als ondernemers doen we er alles aan om een zo goed mogelijke indruk achter te laten bij onze bestaande klanten en potentiële afnemers. Zeker in het digitale tijdperk, waarin iedereen overspoeld wordt door online reclame-uitingen, banners, aanbiedingen en nieuwsbrieven per e-mail, is het slim om je juist te onderscheiden met offline marketinginstrumenten. Je grijpt de aandacht op momenten waar je concurrentie niet aanwezig is. En je kunt je boodschap heel persoonlijk maken. Als je dat doet, is de kans groot dat je uiteindelijk op de short-list van je prospects belandt. Met goed gekozen relatiegeschenken is dit uitstekend te realiseren.

Persoonlijke aandacht
Als je potentiële klant een rustmoment heeft en zijn koffie drinkt uit een bedrukte mok met jouw bedrijfslogo, denkt hij onmiddellijk aan je bedrijf en maakt hij een positieve associatie. Misschien heel onbewust, maar in de praktijk werkt dit wonderbaarlijk goed. Op beurzen deel je uiteraard bedrukte pennen en tasjes en stickers met je bedrijfslogo uit. Natuurlijk overhandig je na elk goed verlopen gesprek je visitekaartje waarvan je hoopt dat het in de avonduren als boekenlegger gebruikt wordt, zodat je naam ook dan onder de aandacht komt. Je offertes in informatie verstuur je in smaakvol bedrukte mapjes om te laten zien hoeveel oog je voor detail hebt. Maar wil je echt opvallen met je gadgets en relatiegeschenken, gebruik ze dan op een onderscheidende en creatieve manier.

We doen het net even anders
Het is normaal om rond de jaarwisseling al je klanten, leveranciers en interessante prospects een relatiegeschenk te sturen. Natuurlijk laat je de kans niet onbenut om het zo persoonlijk mogelijk te maken. Maar beperk je niet tot de standaardmomenten, als het je doel is om op te vallen. Waarom stuur je geen geschenk op de oprichtingsdatum van het bedrijf van je potentiële klant? Wedden dat je dan juist opvalt? Of stuur een mooi relatiegeschenk met jouw logo op de datum dat jullie onderling je samenwerkingsverband ondertekenden. Je geschenk wordt dan automatisch een blijk van waardering voor jullie zakelijke relatie. Juist dan benadruk je de ‘relatie’ in het woord relatiegeschenk. Veel van je afnemers hebben kinderen. Hou bij wanneer ze jarig zijn, naar de middelbare school gaan of gaan studeren. Stuur dan een persoonlijk geschenk om dit te vieren. Een bedrukte strandbal zal veel worden gebruikt. Een bedrukte schrijfmap komt altijd van pas. Er ligt een wereld van mogelijkheden voor je om écht onderscheidend te zijn.